LIELA KŅADA AP BETA KAROTĪNU



Beta & Alpha karotenoīdi ražo būtisku pro-Vitamin A organismā. Kas tad tie tādi ir un kādu labumu tie dod mums? Kā mēs varam pārliecināties, ka mums pietiek karotīni diētā.

! Kas tad ir Beta-karotīns? Kāpēc mums par tiem būtu jāzutraucas?

Beta-karotīns ir dabīgs pigments tipiski sarkanā krāsā, pārtikā dzeltenā vai oranža krāsā. Dažreiz to dēvē par vitamīna A vēstnesi, kas nozīmē, ka organisms konvertē to vitamīnā A.

Beta-karotīns ir visvarīgākais no karotenoīdiem, jo līdz šim brīdim ir pazīstami aptuveni 500 karotīnu paveidu.

Pēdējie pētījumi ir veltīti tieši to ietekmei uz veselību. Rekomendē, ka caurmērā apēdot dienā 87 gramus augļu un dārzeņu, ir pietiekami lai iegūtu efektu no karotīniem. Diemžēl daudziem cilvēkiem ar to nepietiek, tāpēc tiem jālieto papildus devas.

Mūsdienās valda uzskats, ka papildus dozas un mākslīgi radīti vitamīni, tos pārdozējot, var kļūt toksiski. Dabīgais Beta-karotīns nav toksisks, jo organisms to sintezē tam nepieciešamajā daudzumā.

Mēs visi zinam, ko vispār mūsu veselībai sniedz vitamīns A . Tomēr, sintētiskais vittamīns A pārdozējot var būt toksisks.

Salīdzinot ar Vitamīnu A, karotīni ir pro-Vitamīns A un tiek sintizēti organismā apmierinot tā vajadzības pēc vitamīna. Mums ļoti plaši pazīstams Beta-karotīna avots ir burkāni.

Bet karotīniem ir plašāka iedarbība nekā aizsargāt mūsu acis.Tie ir svarīgi elementi vispārējā uzturā, palīdzot stiprināt kaulus un zobus, saglabāt labu ādu un matus un kopumā aizsargā mūsu izturību pret infekcijām.

Mūsu vecāki un un skolotāji zina stāstot mums kāpēc jālieto dārzeņi. Tāpēc ka zaļās dārzeņu lapas, burkāni, kāposti (brokoli), spināti, mango augļi un papaijas satur dabīgos karotīnus.

Viena lieta, ko pieaugušie mums nav stāstījuši ir brīvo radikāļu ietekme.

Lai izprastu Beta-karotīna svarīgumu, ir lietderīgi zināt mazliet par brīvajiem radikāļiem.

Brīvais radikālis ir molekula, kas satur skābekļa atomu, kam trūkst elektrona. Meklējot aizvietot trūkstošo elektronu, tas parasti to aizgūst no citas molekulas. Mūsu organismā ir miljoniem brīvo radikāļu, kas visu laiku uzbrūk veselajām šūnām. Tas rada oksidēšanās jeb "sapūšanas" procesu, kas kopumā bojā mūsu veselību, samazina imūnās sistēmas aizsardzības spējas.

Patiešām, ir daudz slimību, kas rodas no brīvo radikāļu darbības, piemēram, sirds asinsvadu slimības , gremošanas trakta slimības, redzes problēmas, nieru un ādas slimības un nervu sistēmas traucējumi un daudzas citas.

Kā cīnīties pret brīvajiem radikāļiem? Organisms aizsargājot pats sevi, ražo savus antioksidantus. Tie ir ķīmiski elementi, kas apvienojas ar nepāra elektroniem atstājot brīvos radikāļus nekaitīgus, kuri nav spējīgi radīt tālākus bojājumus.

Jo vairāk antioksidantu, jo efektīvāk mēs varam apstādināt brīvo radikāļu bojājumus, uzlabo imūno sistēmu, paātrina dzīšanu un bremzē novecošanas procesu.

Tomēr, dabīgie antioksidanti parasti mūsu organismā ir neadekvātā daudzumā, lai cīnītos ar brīvo radikāļu daudzumu, kas tiek saražoti organismā.Tāpēc mums lietojot pārtiku jāuzņem ļoti daudz antioksidantu.

Iepriekšējos pētījumos ieteica, ka Beta-karotīns un Vitamīns C un E ir efektīvi, atvieglo oksidējošo stresu noteiktos gadījumos, bet pētījumi turpinās, lai atrastu spēcīgākus antioksidantus.

Pirmie izmēģinājumi 1990. gadā parādīja, ka Beta-karotīns samazina sirds un asinsvadu slimību risku. Veicot pētījumus, kuros piedalījās vairāk nekā 25,000 vīriešu un sieviešu vecumā virs 14 gadiem. Tika secināts, ka sirdslēkmju risks paaugstinājās Beta-karotīna līmenim samazinoties.

Medicīnas žurnāli pēdējos gados ir publicējuši, ka Beta-karotīns arī aizsargā imūnās sistēmas šūnas no brīvo radikāļu bojājumiem. Ir atklāts, ka dienas Beta-karotīna deva deviņu mēnešu ilgā laika periodā uzlabo imūnās sistēmas šūnu daudzumu, kas ir imūnās sistēmas funkcionalitātes rādītājs.

Jauktajiem karotenoīdiem arī ir noteicoša loma sirdslēkmju riska samazināšanai. Kopējais karotenoīdu līmenis asinīs tika mērīts 1899 vīriešiem un viņu sirds stāvoklis tika kontrolēts 13 gadus. Vīriešiem ar augstāku karotenoīdu līmeni asinīs bija 36% retākas sirdslēkmes un nāves gadījumu nekā tiem kuru karotenoīdu līmenis bija zemāks.

Kas attiecas uz vēzi, pētījumi tika veikti ar 332 plaušu vēža pacientiem, kuriem tika doti daži karotenoīdi un salīdzinot to ar 865 pacientiem, kuriem nav vēža. Pēc smēķēšanas un citu risku faktoriem, pētnieki ziņoja, ka vismazākais plaušu vēža saslimšanas risks notika ar tiem, kuriem bija lielāka karotīnu deva( beta-carotene, alpha-carotene un lutein).

Pa to laiku zinātnieku sabiedrība turpina uzņemties pētījumus par karotenoīdu vērtību, daudzi eksperti uzskata, ka regulāra karotenoīdu ikdienas deva ir uzņemama ar pārtikas produktiem.

Kompānija Carotino ir ļoti lepna par radīto jauno rafinēšanas tehnoloģju, kas ļauj radīt dabīgu produktu bagātu ar vitamīniem.

Šī karotīniem bagātā palmas eļļa ir atzīta prestižajā Šveices vitamīnu institūtā .